(Video) Honda Odyssey Dipercayai Curi Lembu ‘Dibakar’ Penduduk Kampung

Honda Odyssey Dipercayai Curi Lembu Dibakar Penduduk Kampung

Sebuah kenderaan jenis Honda Odyssey yang dipercayai digunakan untuk curi lembu akhirnya dibakar oleh sekumpulan lelaki dipercayai penduduk kampung, lapor Kosmo!.

Video tersebut dikongsikan di laman Facebook Info Bencana Terengganu pada semalam.

Menurut Kosmo!, beberapa individu dipercayai telah menggunakan kenderaan tersebut untuk mencuri lembu di sebuah ladang kelapa sawit.

Difahamkan, tarikh sebenar kejadian tersebut dirakam tidak dinyatakan, namun ia dipercayai berlaku di satu lokasi di Felda Neram 1, Kemaman, Terengganu.

Memetik Kosmo!, di dalam kereta MPV tersebut terdapat beberapa ekor lembu ditemui dipercayai telah dicuri sekitar kawasan tersebut.

Namun menurut laporan itu, akibat berang, kereta itu akhirnya diterbalikkan penduduk kampung sebelum mereka tekad membakarnya.

Video tersebut tular di media sosial selain turut meraih perhatian warganet. Rata-rata mereka meluahkan ulasan berbeza di ruangan komentar dalam video berkenaan.

Sumber Dan Rujukan

Kosmo!, Facebook Info Bencana Terengganu Via Siakap Keli

Berikut lima tanda amalan yang diterima di bulan Ramadhan, yang dilansir dari Dalam Islam.

1. Terbiasa Berpuasa Setelah Ramadhan

Tanda amalan bulan puasa yang diterima adalah seseorang dapat terbiasa melakukan puasa, seperti halnya puasa sunah. Hal itu telah diungkap oleh Ibnu Rajab Al-Hambali, yang mengatakan:

“Membiasakan puasa setelah puasa Ramadhan merupakan tanda diterimanya amal puasa di bulan Ramadhan. Sesungguhnya Allah jika menerima suatu amal hamba, maka Allah beri ia taufik untuk melakukan amal shalih setelahnya.”

2. Semakin Rajin Beribadah

Tanda amalan yang diterima di bulan puasa adalah semakin rajinnya beribadah. Syaikh Shalih Al-Fauzan hafidzahullah berkata:

“Di antara tanda diterimanya amal salih di bulan Ramadhan adalah keadaan seorang muslim setelahnya menjadi lebih baik daripada sebelum Ramadhan, karena kebaikan akan mengajak kepada kebaikan (selanjutnya) dan amal salih akan mengajak pada amal salih lainnya.”

3. Terbiasa Berkata Baik

Amalan baik yang diterima saat berpuasa adalah terbiasa berkata baik kepada seseorang. Hal tersebut telah diungkap dari Abu Hurairah, bahwa Rasulullah SAW bersabda:

“Barang siapa yang beriman kepada Allah dan hari akhir, maka hendaklah ia berkata baik atau hendaklah ia diam.” (Muttafaq ‘alaih: Al-Bukhari, no. 6018; Muslim, no.47)

4.Selalu Beristighfar

Dari Imam Ibnul Qoyyim rahimahullah mengatakan:

Tanda diterimanya amal salih Anda: saat hati merasa bahwa amal salih masih hina dan kecil. Sampai orang-orang yang benar-benar mengenal Allah, selalu beristighfar setiap usai melakukan ibadah. Adalah Nabi shallallahu’alaihi wa sallam bila selesai salam dari salat, beliau beristighfar sebanyak tiga kali.

Allah juga telah memerintahkan hamba-hambaNya untuk beristighfar setelah selesai melakukan ibadah haji. Allah juga memuji mereka yang beristighfar setelah melakukan salat malam. Nabi shallallahu’alaihi wa sallam memerintahkan taubat dan istighfar usai berwudhu.

5. Lebih Ikhlas Beribadah

Tanda amalan yang diterima berikutnya adalah menjadi lebih ikhlas dalam beribadah. Rasulullah selalu berdoa:

Ya, Rabb yang membolak-balikkan hati, teguhkanlah hatiku pada agamaMu.

Lalu seorang sahabat berkata,”Ya Rasulullah, kami beriman kepadamu dan kepada apa yang engkau bawa kepada kami?

” Beliau Shallallahu ‘alaihi wa sallam menjawab,”Ya, karena sesungguhnya seluruh hati manusia di antara dua jari tangan Allah, dan Allah membolak-balikan hati sekehendakNya.

[HR Ahmad, VI/302; Hakim, I/525; Tirmidzi, no. 3522, lihat Shahih At Tirmidzi, III/171 no. 2792; Shahih Jami’ush Shagir, no.7987 dan Zhilalul Jannah Fi Takhrijis Sunnah, no. 225 dari sahabat Anas].

Leave a Comment