Usia 2 Bulan Dah Disunatkan,Buat Ramai Terkejut “Sejujurnya Takut Tak Sempat ,Saya Dan Isteri Asyik Fikir Mati Je”

Masyaallah

KETIKA tidak ramai ibu bapa yang sanggup sunatkan anak lelaki mereka ketika masih bayi, penyanyi Dr Fitri Haris mengambil pendekatan berbeza apabila mengkhatan si kecilnya pada usia lebih dua bulan.

Menurut Fitri atau nama sebenarnya Mohamad Fitri Mohamad Haris, 36, selain mengikut sunah Rasulullah SAW, dia dan isteri tidak mahu terlepas momen berkenaan sekiranya terjadi sesuatu kepada mereka.

“Sejujurnya terfikir umur dah nak dekat 40 tahun… saya tengok ramai kawan-kawan seusia dah meninggal dunia.

“Jadi saya dan isteri buat keputusan selagi ada masa lebih baik terus buat walaupun baru sunat… takut tak sempat.

“Kiranya kami tak nak terlepas tengok momen anak berkhatan. Saya dan isteri asyik fikir fasal mati je. Cuma tak boleh nak kahwinkan sekarang je,” katanya kepada mStar.

Pada Sabtu Fitri berkongsi video proses mengkhatannya anaknya, Bilal Habibi yang dilahirkan pada 28 Jun lalu di sebuah klinik di Bandar Baru Bangi, Selangor.

Perkongsian Fitri menarik perhatian pengikutnya yang turut ingin mengetahui lebih lanjut tentang proses mengkhatan anak lelaki ketika masih bayi berbanding amalan biasa pada usia sekitar tujuh tahun.

 

View this post on Instagram

 

A post shared by Dr. Fitri Haris (@fitriharisofficial)

Bercerita lanjut tentang pengalamannya itu, Fitri berkata ibu bapa tidak seharusnya risau kerana ia adalah selamat jika memenuhi syarat.

Kiranya kami tak nak terlepas tengok momen anak berkhatan. Saya dan isteri asyik fikir fasal mati je

“Yang bagus tentang sunat awal ni, pertama sekali dia mudah sembuh. Kira-kira 24 jam dah boleh sembuh berbanding dengan budak-budak yang sunat tujuh hingga lapan tahun.

“Mungkin disebabkan pemakanan, sebab bayi yang baru lahir ni dia punya antibodi tak sama. Baby minum susu yang kita tahu ada banyak khasiatnya.

“Jadi tak ada istilah nak bernanah ke, pantang makan ke… sebab dia minum je. Jadi banyak kelebihan kita boleh dapat kalau sunat awal ni,” ujarnya.

Tambah Fitri lagi, pada mulanya dia sudah berhasrat untuk mengkhatannya anak lebih awal namun terpaksa ditunda sehingga usia mencecah dua bulan.

Masa mula lahir tu dah nak khatankan tapi waktu tu ukur lilit kemaluannya belum cukup besar sebab dia pun lahir pramatang.

“Jadi masa tu tak boleh lagi, doktor cadangkan usia sebulan lebih atau dua bula.

“Prosesnya pun senang. Doktor guna bius macam biasa. Ibu bapa ada pilihan sama ada nak sunatkan guna laser atau ring. Saya buat pilihan guna laser seperti sunatkan budak-budak biasa,” katanya.

Sumber Dan Rujukan

Mstar

Leave a Comment