Kegigihan Mencari Kerja, Ayah Tolak Moto Hampir 10 km Kerana Tayar Pancit

Kegigihan Seorang Ayah Dan Anak 6 Tahun

Aku jumpa atas jambatan Penang hala ke pulau tadi. Bapa bersama anak 6 tahun naik moto RC lama tengah panas rembang. Dari Bagan Datoh Perak Mai penang nak pusing2 cari kerja. Anak 8 org, umoq abang ni lingkungan hujung 40an.

Kegigihan Mencari Kerja, Ayah Tolak Moto Hampir 10 km Kerana Tayar Pancit

Kat bagan datoh tu dia keja2 kampung ja & pendapatan tak cukup.😢

Sorong Moto Atas Jambatan

Tadi jumpa dia atas jambatan dok bawak moto suzuki rc80 tayar belakang pecah & ada budak umor 6 tahun kat depan. Aku Mintak nak tumpangkan budak tu, tp dia taknak. Mungkin dia takut aku bawak lari anak dia.

Kegigihan Mencari Kerja, Ayah Tolak Moto Hampir 10 km Kerana Tayar Pancit

So aku bawak dia ke workshop dekat jelutong untuk tukar tayar pancit. Separuh jalan, dah teruk sgt tayar dia. Dekat 10km++ dia tolak motor dia & anak dia duduk kat depan.

Kegigihan Mencari Kerja, Ayah Tolak Moto Hampir 10 km Kerana Tayar Pancit

Aku bawak dia ke kedai moto, tukaq tayar luaq & tayar dalam, lepas tu bawak dia p makan nasi kandaq deen.

Aku mintak no hp dia, bila aku call, takda bunyi, lepas tu dia keluarkan hp dia, rupanya bateri kong. Dia guna hp brand china yg paling murah yang amat. Memang tekan pun plastik semata mata.

Kegigihan Mencari Kerja, Ayah Tolak Moto Hampir 10 km Kerana Tayar Pancit

Kegigihan Mencari Kerja, Ayah Tolak Moto Hampir 10 km Kerana Tayar Pancit

Lepas bagi no hp tu, dia teruskan perjalanan nak balik katanya. Mungkin dia dah penat & letih sangat. Aku cuma dapat tolong dia tukaq tayar & belanja makan. Semoga urusan dia dipermudahkan.

Sedih betul teman dia td. Sepanjang aku duduk dengan dia, dia senyum sentiasa walaupun aku faham, dia datang jauh ni memang betul2 perlukan bantuan.

Aku ada ambik no hp dia, kalau sapa2 nak tolong, pm la aku, nanti aku bagi no hp dia.

Baca juga: Ayah tak pernah solat. Lepas Ayah Dijemput Ilahi, Kami semua jadi solat sebab lihat ayah

Akhir Kata

Semoga urusan mencari kerja mereka dipermudahkan, dan salute kepada insan yang membantu mereka, Semoga Allah membalas jasa merekan,,, Aamiin

Sumber Dan Rujukan

Sumber : Syed Hassen via islamikmedia Via KalamIndah

kredit link; Penang Kini

Leave a Comment