Munjur Orang Awam Bantu (Video) “Budak Menangis Ditinggalkan Ibu Sibuk ‘Shopping’ “

Budak menangis ditinggal ibu sibuk ‘shopping’, mujur orang awam bantu jaga

Meskipun bulan Ramadan baru membuka tirainya, kemeriahan Syawal sudah dirasai apatah lagi untuk pengunjung pusat beli-belah yang rambang mata bagi membeli pelbagai kelengkapan sempena Hari Raya.

Dalam kesibukan ‘bershopping’, terdapat segelintir ibu bapa terleka atau tidak menyedari bahawa anak mereka yang dibawa dari rumah hilang dari pandangan sehingga berlaku kejadian tidak diingini.

Baru-baru ini, satu video mengundang perhatian warganet Indonesia memaparkan seorang kanak-kanak perempuan menangis seorang diri dipercayai selepas ditinggalkan oleh ibunya yang sibuk membeli-belah.

“Sama om yuk!”

Klik Untuk Video Nya

Seorang pengguna aplikasi TikTok @yogieyogaswara0 berkongsi video berdurasi 30 saat tersebut memperlihatkan kanak-kanak berusia sekitar empat tahun itu meraung-raung di bahagian eskalator dituruni pengunjung.

Prihatin dengan situasi sekeliling, dua wanita dipercayai orang awam cuba menenangkan dan menjaga kanak-kanak itu sebelum ditegur oleh perakam yang turut simpati dengan si kecil berkenaan.

Screenshot 2022 04 08 at 12.32.56 PM

Video itu ditonton hampir 11 juta kali dan menerima 12,500 komen netizen dimana rata-rata menyalahkan si ibu yang cuai sehingga ‘terlupa’ akan anak sendiri ketika berada di khalayak ramai.

Selain itu, ramai terhibur dengan dialog perakam yang mengajak kanak-kanak itu bersamanya sekali gus menambahkan lagi ketakutan sedia ada.

Macam mana la tak boleh jaga betul2?

WhatsApp Image 2022 04 08 at 12.22.50 PM

Budak kadang2 tak dengar cakap

WhatsApp Image 2022 04 08 at 12.22.52 PM

Kenapa ditakutkan lagi!

WhatsApp Image 2022 04 08 at 12.22.53 PM

Sumber: TikTok @yogieyogaswara0 Via OMM

perbanyak ibadah dan amal baik di bulan Ramadhan ini!

Bulan Ramadhan merupakan bulan yang penuh kesempatan untuk memperbanyak amal. Baik itu berpuasa, ibadah, hingga sedekah. Meski banyak amalan yang sudah dilakukan, tidak semua amal yang dilakukan dapat diterima.

Lalu, bagaimana caranya kita mengetahui apakah amalan yang kita lakukan diterima atau tidak?

Berikut lima tanda amalan yang diterima di bulan Ramadhan, yang dilansir dari Dalam Islam.

1. Terbiasa Berpuasa Setelah Ramadhan

Tanda amalan bulan puasa yang diterima adalah seseorang dapat terbiasa melakukan puasa, seperti halnya puasa sunah. Hal itu telah diungkap oleh Ibnu Rajab Al-Hambali, yang mengatakan:

Baca Juga: Ada 2 Makna, Ini Penjelasan Tentang Setan Dikurung Saat Bulan Ramadhan Berdasarkan Hadist

“Membiasakan puasa setelah puasa Ramadhan merupakan tanda diterimanya amal puasa di bulan Ramadhan. Sesungguhnya Allah jika menerima suatu amal hamba, maka Allah beri ia taufik untuk melakukan amal shalih setelahnya.”

2. Semakin Rajin Beribadah

Tanda amalan yang diterima di bulan puasa adalah semakin rajinnya beribadah. Syaikh Shalih Al-Fauzan hafidzahullah berkata:

“Di antara tanda diterimanya amal salih di bulan Ramadhan adalah keadaan seorang muslim setelahnya menjadi lebih baik daripada sebelum Ramadhan, karena kebaikan akan mengajak kepada kebaikan (selanjutnya) dan amal salih akan mengajak pada amal salih lainnya.”

3. Terbiasa Berkata Baik

Amalan baik yang diterima saat berpuasa adalah terbiasa berkata baik kepada seseorang. Hal tersebut telah diungkap dari Abu Hurairah, bahwa Rasulullah SAW bersabda:

“Barang siapa yang beriman kepada Allah dan hari akhir, maka hendaklah ia berkata baik atau hendaklah ia diam.” (Muttafaq ‘alaih: Al-Bukhari, no. 6018; Muslim, no.47)

Baca Juga: 3 Macam Sabar Dalam Bulan Ramadhan, Pahalanya Tanpa Batas!

4.Selalu Beristighfar

Dari Imam Ibnul Qoyyim rahimahullah mengatakan:

Tanda diterimanya amal salih Anda: saat hati merasa bahwa amal salih masih hina dan kecil. Sampai orang-orang yang benar-benar mengenal Allah, selalu beristighfar setiap usai melakukan ibadah. Adalah Nabi shallallahu’alaihi wa sallam bila selesai salam dari salat, beliau beristighfar sebanyak tiga kali.

Allah juga telah memerintahkan hamba-hambaNya untuk beristighfar setelah selesai melakukan ibadah haji. Allah juga memuji mereka yang beristighfar setelah melakukan salat malam. Nabi shallallahu’alaihi wa sallam memerintahkan taubat dan istighfar usai berwudhu.

5. Lebih Ikhlas Beribadah

Tanda amalan yang diterima berikutnya adalah menjadi lebih ikhlas dalam beribadah. Rasulullah selalu berdoa:

Ya, Rabb yang membolak-balikkan hati, teguhkanlah hatiku pada agamaMu.

Lalu seorang sahabat berkata,”Ya Rasulullah, kami beriman kepadamu dan kepada apa yang engkau bawa kepada kami?

” Beliau Shallallahu ‘alaihi wa sallam menjawab,”Ya, karena sesungguhnya seluruh hati manusia di antara dua jari tangan Allah, dan Allah membolak-balikan hati sekehendakNya.

[HR Ahmad, VI/302; Hakim, I/525; Tirmidzi, no. 3522, lihat Shahih At Tirmidzi, III/171 no. 2792; Shahih Jami’ush Shagir, no.7987 dan Zhilalul Jannah Fi Takhrijis Sunnah, no. 225 dari sahabat Anas].

Leave a Comment